Laat je goede voornemen slagen!

Voor alle mensen ‘zonder ruggengraat’..

Het is weer de tijd van de goede voornemens. Stoppen met roken of drinken, niet meer uitstellen, afvallen, het allemaal anders doen. Vol goede moed begin je 2 januari (want 1 januari zijn er nog oliebollen over en ander lekkers van de feestdagen), je gaat het nu écht doen!

Alleen.. de tweede week van januari begint het al te rammelen. Eentje kan wel toch? Ja, maar er is een feestje en dan mag het wel, daarna pakken we de draad weer op. Voordat je het weet is het weer mislukt en baal je dat je ‘zo’n slappeling’ bent. Maar is dat ook zo?

Het is niet zozeer dat taartje of die sigaret en ook niet je gebrek aan ruggengraat. Het wordt je bemoeilijkt door andere zaken, waaronder ons brein. Welke? Komt ie:

Gewoonten
Het brein houdt van automatiseren. Dat is een oud en heel handig mechanisme. Hoe meer je namelijk kunt zonder erover na te denken, hoe meer tijd en mogelijkheden je hebt om gevaar te signaleren en daarop te kunnen reageren. In de tijd dat er nog roofdieren waren of kwaadwillende stammen, was dat natuurlijk heel prettig.

Het brein houdt er niet van als het geautomatiseerde ontregeld wordt. Als je gewoonten (automatismen) gaat veranderen, gaat het brein sputteren. Je moet nadenken over elke handeling, dat voelt onprettig/onveilig.

Laten we het voorbeeld van een sigaret nemen. Je drinkt ’s ochtends al 20 jaar een kop koffie met daarbij een sigaret. Al 7300 keer horen die kop koffie in de ochtend en een sigaret bij elkaar. Dan besluit je te stoppen met roken, good for you! Het brein signaleert de kop koffie en nu is er geen sigaret. Dat is gek, dat wijkt af. Het brein denkt: waar is mijn sigaret. Er is een gedachte aan een sigaret, daar maak jij associaties bij: goh, nu mag ik niet, ik had er wel een gelust, ik mis wat, het zou wel lekker zijn geweest bij mijn koffie. Gedachten roepen gevoelens op en jij denkt dat je behoefte hebt aan een sigaret. Het is geen behoefte, het is een gedachte en een gedachte is geen behoefte.

Hetzelfde geldt voor eten of alcohol. Elke dag na het werk kom je bij met een glas wijn, hèhè, even afkoppelen. Elke avond op de bank bij de tv knaag je lekker wat koekjes of een zak chips weg, want tv kijken, daar hoort iets lekkers bij. Het is 2 januari en je hebt besloten dat dat klaar is. Dat je gezonder wilt leven en fitter wilt zijn, of slanker. Na het werk signaleert het brein het ontbreken van de wijn, ‘s avonds op de bank signaleert het brein het ontbreken van de chips. Dat voelt onprettig want de gewoonte wordt doorbroken. Terwijl, laten we eerlijk zijn, die chips helemaal niet nodig zijn want je hebt net gegeten.

De oplossing: accepteer dat er een ‘gemis’ is (is het trouwens uiteindelijk echt een gemis of juist winst?). Geef jezelf de tijd om te wennen aan nieuwe gewoonten. Elke dag wordt het beter en als de nieuwe gewoonte is ingesleten, is er niets meer aan de hand. Geen behoefte, geen drang.

Wens
Ik hoorde eens iemand zeggen: “de verandering die je wilt maken moet topprioriteit zijn.” Ik ben het daar hartgrondig mee eens. Het zou niet iets moeten zijn als ‘ik zie wel of het lukt’ of opgeven na een halfslachtige poging of als het even tegenzit. Hóe graag wil je de controle terug, een slank en fit lichaam, een gezond lichaam, honderd worden, je kinderen zien opgroeien, je dromen waarmaken, rust in je lijf of in je hoofd. Nou? Hoe makkelijk trouwens is het om iets NIET te doen. Veel makkelijker dan iets wel doen..

De oplossing: maak je goede voornemen topprioriteit! De mensen die succes hebben wilden dat met hart en ziel. ‘Wil’ het dus met alles dat je in je hebt. Ga ervoor, hang in there, ga gewoon door, elke dag opnieuw. Gaat het even mis, pak het weer op. Maak plannen en voer ze uit. Zet andere dingen even aan de kant. Stel doelen en ga ze halen. Maak dat wat je wil het allerbelangrijkste in je leven en dan zul je zien dat het lukt.

Zelfvertrouwen
Of je nu denkt dat je het kunt of denkt dat je het niet kunt, het is allebei waar. Wat jij denkt, dat is hoe het is. Tijd misschien om je mindset, je zelfvertrouwen op te poetsen. Je bent van hetzelfde materiaal gemaakt als mensen die het doen, waarom zou jij het dan niet kunnen doen?

De oplossing: geloof in jezelf!! Hoe vaak heb je niet iets gehoord of gelezen waar mensen zeiden “ongelooflijk dat ik dit heb bereikt”. Nou, ergens wisten ze dat het mogelijk was, anders hadden ze het niet bereikt. Ze hebben het gedaan en waarom zou jij dat niet kunnen dan? Er is niets dat jij niet kunt. Misschien niet vlekkeloos, misschien niet meteen, maar stick with it en kijk eens wat er dan gebeurt.

Don’t stuff your face, face your stuff
Als je behoefte aan iets, of gebrek aan iets, een oorzaak heeft: los het op! Emotie-eten, stress-roken, dat wijntje om af te koppelen, uitstellen, het heeft allemaal een reden. Dingen uit het verleden zorgen voor gevoel en gedrag in het heden. Pak je dat aan, dan heb je dat eten of dat wijntje niet meer nodig.

De oplossing: haal de bezem door je brein, ruim op, verwerk. Ga op onderzoek naar jezelf, ga lezen, je ontwikkelen, kennis vergaren, jezelf begrijpen. Ga een zetje halen bij een coach of therapeut. Je bent bij Mind Experts in ieder geval áltijd welkom..

You got this!
Succes!!

Vind je dit artikel leuk?

Delen Facebook
Delen Linkdin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blog overzicht

Meest recente blogs

Categoriën

Tags

Deze site maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Door onze website te gebruiken, ga je akkoord met ons Cookiebeleid